donderdag, maart 01, 2012

scraps van Tilda stofjes

Zelfs de kleinste stukjes, reepjes en snippers stof bewaar ik altijd. Komt nog wel eens van pas denk ik dan. Zo heb ik ook een trommeltje met restjes Tilda stofjes en daar heb ik een klein kussentje van gemaakt. Uiteindelijk werd het een speldenkussentje voor de flowerhead spelden. Bovenop een bloem zoals al eerder hier op de blog (uit het boekje Tildas varideer) en in het midden een lief houten knoopje van de markt.

De werkwijze met de reepjes is simpel: je neemt een vierkant lapje (op de foto het batiklapje met cirkels) en daar naai je vervolgens alle reepjes in willekeurige volgorde op. Beginnen bij een punt van het vierkantje en daar een stukje stof opleggen met de goede kant boven. Steeds het volgende reepje met de goede kant op het laatste reepje leggen, vastnaaien en dan omklappen, net zo lang tot het hele vierkantje vol is. Tussendoor strijk ik steeds de omgeklapte reepjes plat. Door de batik ondergrond wordt het een mooi stevig blokje.

Als je vier blokjes hebt kun je een beetje spelen en kijken hoe je ze aan elkaar wilt naaien.


3 klaar, nog 1 te gaan



Aan de achterkant zit dezelfde blauwe stof als de tuinbroek



De punten van het kussentje heb ik afgerond (als ik het vierkant laat gaan de punten bij mij altijd een beetje omhoog staan en dat vind ik minder). Hier zie je ook nog even dat de lapjes niet allemaal recht hoeven te zijn.



Groetjes en tot gauw!


P.S. Op de bank in de woonkamer ligt een groot kussen, gemaakt op dezelfde manier tijdens een workshop bij "Schering en Inslag" in Woudrichem o.l.v. Dirkje van der Horst. Zal een foto maken en hierbij plaatsen!


Geen opmerkingen: